Wednesday, August 13, 2014

Khatam Buku Arabic Reader


Alhamdulillah, hari ini tanggal 13 Ogos 2014 saya kira hari bertuah untuk saya. Pada hari ini saya telah menamatkan pengajaran buku Arabic Reader menerusi video. Terlalu banyak ranjau yang terpaksa dilalui untuk sampai ke penghujungnya. Berbagai ujian dan dugaan terpaksa ditempuh untuk mengarkibkan pengajian ini agar ia terpelihara dan dapat dimanfaatkan di hari muka oleh mereka mencari mutiaranya.

Buku Arabic Reader
Lebih kurang 45 video Arabic Reader telah dirakamkan. Setakat ini 34 telahpun disiarkan dalam laman sesawang Basooir. Inilah pelajaran pertama bahasa Arab dalam kategori bacaan yang siap dirakamkan daripada keseluruhan kategori yang ada dalam Basooir.

Usaha jika tidak ada masalah dan kepayahan tidak ada kemanisannya. Walaupun hanya 45 video tetapi untuk orang yang tidak profesional seperti saya merakamkannya bagaikan memik
ul tanggungjawab membuat 450 video.

 

 
                               Contoh Video

 Saya juga terpaksa membaca semula teks Arabic Reader. Mencatitkan mana yang perlu terutama perbendaharaan kata dalam bahasa Melayu agar tidak terkapai-kapai ketika menterjemahkannya. Adakalanya video telah dirakamkan selama dua tiga jam. Apabila siap tiba-tiba soundnya tidak boleh pakai. Terpaksalah membuatnya semula. Adakalanya software crash ketika rakaman dilakukan. Almaklum semuanya tidak original. Adakalanya anak menangis. Adakalanya bateri kamera habis. Card memori rosak setelah rakaman dibuat.
.
                                                                            Buku Nota Arabic Reader Saya


Untuk mempercepatkan proses rakaman saya telah berpuasa daripada berwhatapps malah telah keluar daripada group whatsapp, termasuklah group Basooir sendiri untuk menumpukan kepada tajuk yang masih tertunggak untuk dirakamkan.
Terima kasih tidak tidak terhingga banyaknya kepada Ustaz Roselan yang telah memberikan buku original Arabic Reader untuk dikorbankan menjadi pdf. Semangat bertambah berkobar-kobar apabila menggunakan teks original pada skrin. Terimakasih juga kepada Al Akh Hamizi yang tidak jemu-jemu memberi semangat dan pertolongan untuk menyudahkan rakaman ini.

No comments: