Tuesday, October 7, 2014

Anekdot Ulama 63: Nasihat Maulana Taqi Usmani

Dalam satu tulisannya Maulana Taqi Usmani mengambarkan bahawa para maulana dan madrasah di India-Pakistan boleh dikatakan berjaya mewujudkan sistem pendidikan agama yang mantap tetapi agak gagal mendidik masyarakat ke arah muamalat yang sahih dan akhlak yang terpuji. Saya "like" lah keluhannya itu kerana ada sedikit pengalaman dulu dan sekarang.

Malam tadi saya mendendangkan kepada isteri satu kisah yang diceritakan oleh Maulana Taqi Usmani tentang ketajuban beliau dengan akhlak masyarakat Barat yang tiada pada masyarakat Pakistan secara khususnya dan masyarakat Islam secara amnya.

Ringkas cerita, beliau di sebuah airport di London. Dia memasuki sebuah kedai "Encyclopaedia Britannica" di airport tersebut. Matanya terpandang sebuah buku yang agung bertajuk "Great Books". Sekian lama buku ini dicari untuk perpustakaan madrasahnya. Buku koleksi penulis-penulis agung barat daripada "Aristotle" hinggalah kepada "Bertrand Russel" yang telah diterjemahkan kesemuanya dalam bahasa Inggeris berjumlah 65 jilid.


 Great Books

                                                                                                         Ensklopedia Britainika


Maulana berhasrat untuk membelinya. Berkata tuan kedai jika kamu telah memilki buku Encyclopaedia Britannica kami akan beri 50% diskaun. Maulana menjawab saya memilkinya tetapi tidak dapat datangkan bukti. Penjual berkata tidak mengapa kata-kata kamu "ada" itu sudah cukup sebagai bukti. Harga diskaun dalam 40 ribu rupee.

Tidak semena-mena Maulana ragu-ragu jika buku ini boleh didapati di Pakistan dengan harga yang lebih murah setelah dia mengisi borang dan menandatangani pembayaran melalui kad kredit untuk dihantar melalui pos. Maulana memberitahu penjual buku banyak kali dia dapati buku yang telah dibeli di London harganya lebih murah di Pakistan. Penjual menyakinkan Maulana jika ia benar-benar berlaku maka beliau sudi mengembalikan wang Maulana. Pekedai berjanji akan menghubungi Maulana di Pakistan dalam 4, 5 hari nanti untuk memastikan harga buku itu lebih murah di sana.


Dalam perjalanan Maulana begitu bimbang apa yang akan berlaku kepada duit yang telah ditandatangani itu. Bagaimana jika kitab itu tidak dihantar. Sebaik sahaja pulang ke Pakistan beliau terus sahaja menghubungi "American Express' agar tidak melakukan pembayaran sehingga diberitahu. Begitu juga dia menghantar seseorang untuk mencari buku tersebut. Akhirnya buku itu ditemui dengan harga 30 ribu rupee.

Setelah tiba masanya pekedai London itu menelipon Maulana untuk bertanya. Setelah diberitahu harga yang murah itu beliau membatalkan pembelian Maulana dan mengucapkan tahniah kerana dapat membeli dgn harga yang murah. Selang beberapa hari surat pekedai itu sampai yang menzahirkan kegembiraan beliau kerana Maulana dapat memperolehi buku itu dengan harga yang murah dan kekecewaan beliau kerana tidak dapat peluang untuk berkhidmat kepada Maulana. Beliau mengharapkan agar hubungan mereka tidak putus.
Kata Maulana satu sen pun pekedai itu tidak dapat apa-apa keuntungan malah telah menggunakan duitnya sendiri untuk menelipon daripada London. Surat juga dikirimkan. Kita macam-macam kata kat orang putih padahal mereka menunjukkan akhlak Islam yang telah kita tinggalkan. Kerananya Allah telah memberi kemajuan kepada mereka.

Keluhan Maulana ini bukanlah sesuatu yang baru. Semua orang mengetahuinya. Cuma bila orang yang ada nama menyebut mudah terpahat di hati.

Cerita Maulana ini mengingatkan saya kepada perkara yang lebih kurang sama berlaku antara saya dengan pekedai di Pakistan baru-baru ini.

Ringkas ceritanya buku yang saya pesan melalui pos sampai, tetapi tidak lengkap jilidnya. Bukan tercicir tetapi tidak dihantar. Duit telah dibayar cukup. Bila diminta penjelasan melalui wasap dan teligram, saluran yang kami selalu gunakan untuk berkomunikasi, di mana baki lagi kitab itu, beliau diam membisu. Bila ditanya untuk pembelian kitab lain beliau rancak menjawab!!.

Janggut, pakaian dan keturunan baik-baik tu kalau ikut zahirnya sudah lulus. Tapi bab muamalat susah sikit seperti keluhan Maulana.
(Rujukan Buku Urdu Maulana Taqi bertajuk "Islam dan Masalah Kehidupan Moden"

No comments: