Tuesday, October 7, 2014

Anekdot Ulama 64: Buku Maulana Taqi Usmani

Saya memberitahu isteri saya yang juga seorang pensyarah bahawa kalaulah saya seorang pensyarah universiti banyak dah kertas kerja saya boleh tulis tentang Maulana Taqi Usmani seperti orang putih yang banyak tulis tentang pelbagai aspek tokoh tertentu seperti mengenai Shah Waliyullah Dehlawi dsb. 

Ini kerana kami mempunyai hampir kesemua buku tulisannya yang sebahagian besarnya dalam bahasa Urdu. Hampir kesemuanya saya telah membacanya samada keseluruhan kitab atau secara sepintas lalu. Kitab beliau menyentuh pelbagai aspek. termasuklah bab Hadth, Fekah, Fatwa, Ulum Quran, Ekonomi, Tasawuf,, Biografi, Politik, Sejarah dsb...


 Sebagai Koleksi Buku Maulana Taqi Milik Kami


Budaya ilmu di Pakistan antara punca mengandakan penerbitan buku-buku Maulana Taqi walaupun kadang-kadang tulisan beliau hanyalah salinan daripada pidato, ceramah atau catatan perjalanan beliau. Ertinya ada orang yang menyalin. Ada yang sudi menerbitkan. Ada pula yang menunggu-nunggu untuk membaca.
Bukunya seperti "Jahan Didah", "Duniye mere aage" dan beberapa buah lagi yang seumpamanya agaknya seperti "Kembara Deoband" saya dari segi catatan pengalama peribadi.

Bukunya seperti "Nuqus Raftgan" seperti "Anekdot Ulama" saya. Manakala buku "Tabsirae" seperti catatan "Kitab" saya dalam blog ibnnawi. Hal ini berlaku secara kebetulan kerana saya bukan meniru beliau.

Kalaulah saya orang India atau Pakistan agaknya catatan saya akan disalin semula, diedit, diterbitkan dan dibaca oleh mereka jika mereka merasai ada sesuatu yang berharga di dalamnya.
Inilah agaknyai antara dilema penulis di tempat kita. Mahu tulis apa dan untuk siapa?
gambar: sebahagian rak buku beliau di bilik saya

No comments: